Tom Poes en het schaduwslot

Tom Poes en het schaduwslot

Uitgever: MTVC
Uitgifte: 2014

Aanvullende informatie
Is uitgegeven in december 2014 als gratis bijlage bij Toondertijd, het huisorgaan van de MTVC.
Voorwoord van Eva Blokker-Kabos

Mijn vader, Henk Kabos, heeft onuitwisbare herinneringen achter gelaten. Letterlijk en figuurlijk. Letterlijk was dat zijn werk. Gelukkig is er veel van bewaard gebleven. Hij heeft veel tekeningen, strips, etsen, tekenfilms, poppenfilms gemaakt. Nadat hij gepensioneerd was heeft
zich ook toegelegd op olieverfschilderijen.
Kort geleden hoorde ik dat er een tekenfilm geregisseerd was door hem, namelijk Tom Poes en het Schaduws/ot. Hieraan heeft hij zelf ook getekend. Dat was ongeveer twee jaar na de oorlog. Hij was vooral tekenaar en animator en regisseur in de reclamewereld. In mijn herin-
nering waren het vooral de poppenfilms waar hij aan mee werkte. Dat er ook tekenfilms waren ontdekte ik pas recentelijk.
Wat een ongelofelijk leuke verrassing, om nu ruim dertig jaar na zijn overlijden, te merken dat er nog steeds belangstelling is voor zijn werk.
Hij was een vader die al wat ouder was. Hij was 43 jaar toen ik geboren werd en na mij zijn er nog twee zusjes geboren; Anita en Saskia.
Geen wonder dat er voor die tijd een hele periode is geweest waar ik niet zoveel van af weet. Natuurlijk vertelde hij wel eens over zijn werk van vroe- ger. Dat intrigeerde mij. In de Tweede Wereld Oorlog zat hij in het verzet; spotprenten en andere kritische ui-
tingen over de bezetters. Dat waren spannende verhalen. Zijn schuilnaam was Karel Woud (slim bedacht vond ik dit als pseudoniem op Kabos). Een aantal van zijn collega's, zoals James Ringrose en Geert je Knoeffkwamen ook wel bij ons thuis op kraamvisite en op verjaardagen. Hij was een liefhebbende vader die ons liefde voor de natuur, kunst en muziek heeft bijgebracht.
Ik heb altijd met veel bewondering gekeken hoe mijn vader met een simpel potlood en papier de mooiste figuren kon tekenen. Met een paar lijntjes stond er dan ineens een prachtig paard of een mens op papier. Dat kon hij omdat hij precies wist hoe de anatomie in elkaar
zat. Maar achter die paar lijntjes zat een opleiding aan de Kunstnijverheid en ongelofelijk veel ervaring. Ook kan ik mij nog wel herinneren dat hi] thuis aan strips zat te werken zoals Barendje Big. Strips van Tekko Taks heb ik vroeger verslonden en dat mijn eigen vader die maakte was wel heel bijzonder. Het maken van poppen- en tekenfilms was vroeger echt heel anders dan nu. Hij heeft mij wel eens laten zien dat
voor 1 beweging van een figuurtje 24 tekeningen nodig waren. Wat een werk!
Voor een poppenfilm werden eerst ontwerpen gemaakt op papier en daarna de poppen zelf. Ik herinner me de bezoekjes aan zijn werk en kan mij de story-boards, transparanten die over elkaar lagen, de verschillende handjes en voetjes, hoofdjes met verschillende uitdruk-
kingen van de poppen die aan haakjes hingen nog voor de geest halen. In de huidige tijd met computers kunnen we ons niet meer indenken dat het vroeger allemaal handwerk was. Je zou kunnen zeggen dat het ambachtelijke werk was als voorloper van de computeranimaties van nu

Afbeeldingen