Heer Bommel Volledige werken deel 22

Heer Bommel Volledige werken deel 22

Uitgever: Uitgeverij Panda, Den Haag
Uitgifte: december 1991
Matla catalogus: 114.22

Aanvullende informatie
Voorwoord Marten Toonder

Tom Poes en de grootdoener gaat feitelijk over het gevaar van een kleine en zwakke entiteit die de techniek te hulp roept om groot en sterk te worden op materieel gebied. Deze kunstmatige kracht komt natuurlijkerwijze in het bezit van een onwetende, die
hem op het emotionele vlak gaat gebruiken. Men ziet dat zo dikwijls in de geschiedenis, evenals de noodlottige gevolgen van iets dergelijks.
De wetenschap die zulke krachtmiddelen ontwikkelt, heeft er geen werkelijke interesse voor, omdat het zoeken naar het kleine en ongeziene in het algemeen de voorkeur heeft. Dit is een van de redenen dat Tom Poes in de titel genoemd wordt, en niet heer Bommel.
Heer Bommel en de liefdadigertoont op eenvoudige wijze de verscluikkelijke gevolgen van de vooruitgang aan, die op internationaal niveau 'een zegen' genoemd worden door de overheden. De kortzichtigheid van de uitvoerders is een struikelblok bij deze ontwikkeling, maar het is een feit dat er nooit lessen geleerd worden uit dit gebrek, zoals Lieven Brekel bewijst in aflevering 5204.
En toch is dit zijn ondergang, wanneer heer Bommel zich losmaakt van de brekelsteen, die hem als een noodlottige sleur aan deze liefdadiger bindt, zonder dat hij het in de gaten heeft.

Tom Poes en het monster Trotteldrom toont de gevaren van samenscholingen en menigtevormingen. Of het een overtuigend verhaal is, weet ik niet, want er is heel onverwacht op gereageerd. Het is reactionair en anti-democratisch genoemd, maar ook radicaal en uiterst-rood. De macht van de massa die door de zwarte richtingen vernielend tekeer kan gaan (Fasces of omgekeerde Swastika).
Om eerlijk te zijn, is het alleen maar de persoonlijke afkeer van iedere groepsvorming, onverschillig van de kleur. Alle groepen lijden aan intelligentieverlies en degeneratie van het individu.

Heer Bommel en de killers spreekt voor zichzelf. Er komt steeds meer niks in de lucht, en dit gegeven slaat niet alleen op de televisie, zoals veellezertjes dachten. Het is naar alle kanten uit te breiden, en het was een prettig verhaal om te maken, omdat het een
eenvoudig gegeven behandelt: 'Het leven is kort, maar het zal mijn tijd wel duren.' . Als je je tijd doodt, maak je het leven nog korter', zegt Tom Poes waarschuwend. Wanneer men er van uitgaat dat het leven een zin heeft, is dat inderdaad een gevaar.

Greystones, 23 oktober 1991


Afbeeldingen